• ÚSTŘEDNA: +420 519 430 272   SERVIS: +420 519 430 068

Je řízení obsahu na internetu prospěšná věc?

Je řízení obsahu na internetu prospěšná věc?

 

2013/11: Přichází nová doba

Maarten van LeeuwenNedávno jsem si v neděli pročítal stránky BBC a zaujal mne reklamní systém od Google. Už dříve jsem si všiml inzerce zaměřené na “cizince dlouhodobě žijící v České republice”, což je kategorie, do které skutečně patřím. Fakt, že “systém” pozná, že jsem cizincem žijícím v ČR, mi až tak nevadí. Konečně, není asi složité všimnout si, že dříve jsem žil jinde a nyní trávím většinu času v této zemi. Navíc systém není natolik chytrý, aby pochopil, že nejsem Brit, protože uvedené reklamy se týkaly optimalizace britských daní, tedy věci, která se mne netýká ani v nejmenším.

Tentokrát mou pozornost přilákalo něco jiného: reklama na půjčovnu aut v Krakově. Proč ze všech měst na světě zrovna Krakov, říkal jsem si? A pak jsem si vzpomněl, že jen týden předtím jsme si pomocí serveru Booking.com v tomto městě rezervovali hotel na víkend. Zkontroloval jsem si stejné stránky na počítači mého kolegy a – jak jsem čekal – reklama tam nebyla. Páni. Google nějakým způsobem ví, že jsem provedl rezervaci v Krakově a nějak tuto informaci prodává půjčovnám aut nebo firmám, které následně zveřejní reklamu na různých jiných webech.

Možná, že pro vás, milí čtenáři, je tohle samozřejmost, ale já to považuji za docela děsivé. Ano, servery jako booking.com a amazon.com si samozřejmě pamatují, co jste na nich vyhledávali, rezervovali nebo nakoupili. Je také obecně známo, že Google a další vyhledávače “přizpůsobují” výsledky hledání na základě Bůh ví jakého algoritmu. Vyzkoušejte si se svým kolegou zadat do vyhledávače úplně stejné výrazy ve stejnou chvíli a uvidíte, že výsledky budou částečně nebo naprosto rozdílné.

Já tuto situaci nicméně posuzuji na zcela jiné úrovni. Celá věc totiž znamená, že buď Google špehuje, co dělám na stránkách booking.com, nebo booking.com prodává informace Googlu. Potom Google prodává tyto informace dál jiným subjektům, kteří následně kupují reklamní prostor na bbc.co.uk. Jak tohle může fungovat? Vědí už o mně, že na jejich stránky chodím téměř denně, nebo někde taková reklama “čeká”, než se mi podsune pod nos, jakmile daný web napojený na reklamní systém navštívím?

Tohle všechno musí probíhat zcela automaticky, protože jsem si jist, že nikde nesedí člověk, který by zvedl telefon a řekl “zrovna si rezervoval hotel v Krakově, strčte mu pod nos nějakou reklamu”. Z technologického hlediska je to samozřejmě obdivuhodné. Jen si představte, že by naše paletizátory předem “věděly”, co naši zákazníci hodlají vyrábět v daný den.

Sám nevím, proč mne to děsí. Neprovádím žádné nezákonné aktivity (snad jen kromě občasného překročení rychlosti na dálnici), takže se nebojím, že by na mne “něco našli”.

Svým způsobem je to velmi pohodlné. Předpokládám, že se tato technologie bude nadále “vylepšovat”, takže stále větší část internetu už nebude vůbec globální, ale šitá na míru tomu, co potřebuji, nebo spíše, co si “oni” myslí, že potřebuji. Doufám, že stále ještě nejsou dost chytří. V budoucnosti totiž asi nejenže budu dostávat pod nos obsah, který je podle nich pro mne relevantní, ale dovedu si představit, že pro mne budou “přizpůsobovat” obsah podle toho, jaké si myslí, že mám obecné přesvědčení. Takže pokud si budou myslet, že jsem kreacionista (což rozhodně nejsem), mohli by upravit Wikipedii tak, že na dotaz ohledně evoluce dostanu informace, jak je tato teorie zcela pomýlená. 

A tohle vidím jako největší problém: NECHCI být uzavřen v malém kruhu informací, o kterých “někdo jiný” rozhoduje, že jsou pro mne relevantní. Chci objevovat a dozvídat se nové věci a rozvíjet se jako lidská bytost. Nakonec, přesně o tomhle podle mne celý život je.  

Maarten van Leeuwen
Generální ředitel Alvey Group

Chcete-li reagovat na tento článek, pošlete nám e-mail na adresu club@alvey.be.

Je řízení obsahu na internetu prospěšná věc?

Je řízení obsahu na internetu prospěšná věc?

 

Certifikace

Kontakt

  • Ústředna +420 519 430 272
    Obchod +420 725 387 729
    Servis +420 519 430 068