Pokud jde o kvalitu, neděláme kompromisy
Marek Výrobní ředitel

Přináší dnešní neustálá komunikace do života více stresu?

Přináší dnešní neustálá komunikace do života více stresu?

 

2014/02: Život v síti

Maarten van LeeuwenV pátek 25. října 1989 jsem jel autem domů po dlouhém pracovním dni v kanceláři. Pracoval jsem tehdy jako Senior Manager ve společnosti American Express a měl jsem firemní vůz značky Citroen BX Diesel.

V pátek 26. července 2013 jsem jel také domů po nabitém dnu v práci.

Co se mezi tím změnilo?

No, dnes mám mnohem lepší vůz a – pravděpodobně – i mnohem lepší práci. Byl jsem také o hodně mladší. Žádná z těchto změn ovšem není tak důležitá, jako neuvěřitelný posun v oblasti mobilní komunikace, a dopad, který mají tyto technologie na náš každodenní život. Tyto změny již nyní bereme všichni jako samozřejmost.

V roce 1989 byl American Express – a předpokládám, že je tomu tak i dnes -  
jednou z nejmodernějších společností a určitě jsme nepostrádali žádné technologické nástroje, které byly na trhu dostupné. Nicméně žádné mobilní telefony tehdy ještě NEEXISTOVALY, nebyly e-maily a nebyl ani internet. Také nebyly žádné notebooky. V naší společnosti jsme měli “přenosný” počítač velikosti robustního šicího stroje, který neměl žádnou baterii. K dispozici u nás byl celosvětový interní poštovní systém (myslím tím papírovou, “šnečí” poštu) a každý den mi přicházela z centrály a jiných míst kupa obálek k vyřízení. Stejně tak jsem i já musel denně ve stresu připravit velké množství dopisů dřív, než se odesílala denní pošta. Pro naléhavé záležitosti jsme měli dálnopis. Když se zeptám mladších kolegů, jestli vědí, co je to dálnopis, nemají tušení. Když jsem jim popsal funkci tohoto přístroje, ohromeně se na mě dívali.

V roce 1989 jsem byl při své cestě autem takzvaně “mimo síť” a nebyla absolutně žádná možnost, jak mne kontaktovat. Samozřejmě jsem se s ostatními MOHL spojit, POKUD jsem zastavil na čerpací stanici A POKUD tam měli telefonní automat – a pokud jsem měl u sebe drobné mince nebo pokud mi obsluha pumpy byla ochotná rozměnit. Ačkoliv jsem to tenkrát nevěděl, tenhle klid, kdy vás nikdo neruší, a vědomí, že se s vámi nikdo nemůže spojit (jaké to neštěstí!), mi dodával pocit „víkendové“ pohody, který už teď prostě neexistuje. Protože když jsem přijel domů, měl jsem tam samozřejmě telefon. Lidé z práce samozřejmě znali jeho číslo, ale kontaktovat mě mohli jen v případě nějaké velké katastrofy, což se naštěstí nikdy nestalo. Proto jsem byl celý víkend v úplné pohodě. A protože jsme neměli žádné notebooky, mohl jsem si vzít domů jen šanony s dokumenty. Povaha mojí práce vyžadovala přístup k hlavnímu počítači a když bylo úkolů hodně, jezdíval jsem do kanceláře i v sobotu. To se stávalo opravdu často, a stejně na tom bylo mnoho mých kolegů.

Věřím, že jsme tehdy pracovali více hodin než nyní, ale když už jsme byli mimo kancelář, práce pro nás skončila. To se ovšem zásadně změnilo: dnes vám může KDYKOLIV zazvonit mobil nebo přijít SMS. Kdykoliv mohu okamžitě zkontrolovat a zareagovat na příchozí e-maily, a to hned prostřednictvím několika zařízení. Já to tak dělám a věřím, že nejsem sám.

Výsledkem je, že práce není nikdy příliš daleko a “víkendový” pocit úplně vymizel. Tato situace může u někoho nenápadně posilovat stresový faktor, což ale není pravděpodobně nutné. Přiznejme si to, málokdy dostanu e-mail, který vyžaduje odpověď během několika minut…

Tímto nemám na mysli, že jsou uvedené technologie špatné. Věřím, že jsou skvělé a sám se dnes divím, jak jsme dříve dokázali zařídit jednoduché věci, jako například schůzku, bez mobilního telefonu. Co jsme tenkrát dělali, když někdo uvízl v dopravní zácpě a měl hodinu zpoždění? Čekali jsme na něj? Jak dlouho? Skutečně už si to nepamatuji.

A to je docela legrační zjištění: prostě si už tyto věci nepamatujeme. Člověk se novým věcem přizpůsobuje rychlostí blesku.

Jedna věc je ale jistá: komunikujeme mezi sebou mnohem více než před 30 lety. Jestli ale komunikujeme lépe je jiná otázka.

Maarten van Leeuwen
Generální ředitel Alvey Group

Chcete-li reagovat na tento článek, pošlete nám e-mail na adresu club@alvey.be.

 

zpět

Přináší dnešní neustálá komunikace do života více stresu?

Přináší dnešní neustálá komunikace do života více stresu?

 

Certifikace

Kontakt

  • Ústředna +420 519 430 272
    Obchod +420 725 387 729
    Servis +420 519 430 068