+420 519 430 272

U nás jsou lidé vždy na prvním místě
Oldřich Elektromechanik

Kritizovali byste někdy svého šéfa? (Pochopitelně do očí!)

Kritizovali byste někdy svého šéfa? (Pochopitelně do očí!)
 

2014/08: Jak přijímat kritiku

Maarten van LeeuwenPrázdniny mohou být vhodným časem k zamyšlení a troše sebeanalýzy.  Když nám to e-maily, mobilní telefony a textové zprávy dovolí, můžeme si dát na několik dní pauzu a zůstat trošku vzdáleni od bezprostřední akce. Alespoň pro mne je dovolená také dobou provádění vnitřního „úklidu“. Přemýšlím o tom, jak se mi dařilo v porovnání s předchozím rokem, o věcech, na které jsem pyšný a o věcech, které bych byl raději udělal jinak nebo dokonce vůbec.

Jak víme, že odvádíme dobrou práci? Posouzení je obtížnější, než se zpočátku zdá. V některých zaměstnáních existují měřitelné výsledky, v mnoha jiných ale výsledky známé nejsou nebo je ani zjistit nelze. A i když výsledky existují, jak je analyzovat? Samozřejmě se dají porovnat s plánem nebo s výsledky předchozího roku, ale situace tehdy nejspíše byla velmi odlišná. Museli bychom porovnávat se společností nebo osobou v naprosto stejném oboru podnikání za naprosto stejných podmínek, a něco takového pravděpodobně nenajdeme.

Je zde ovšem jedna dobrá zpráva: existuje kritika. Kritika nám řekne, jak si vedeme alespoň z pohledu osoby, která nás kritizuje.

Problém s kritikou je v tom, že jsme žalostně nepřipraveni na to, jak s ní nakládat. Žehnám mým rodičům za vzdělání, které mi poskytli, ale přijímání kritiky k němu nepatřilo. Myslím si, že v západním světě to platí obecně. Díky tomu mě na začátku mé kariéry vždycky velice rozčilovalo, když jsem byl kritizován. Ačkoliv jsem to nedal najevo, před očima se mi doslova zatmělo a měl jsem potíže dále poslouchat. Poté, co jsem byl zkritizován, jsem ve více než jednom případu vážně uvažoval, že z firmy odejdu. Měl jsem ale štěstí. Jednoho dne mi starší kolega vysvětlil, že pokud mě někdo kritizuje, neměl bych se rozčilovat. Objasnil mi, že kritika je téměř vždy znakem náklonosti a příležitostí, jak se zlepšovat.

A to je, samozřejmě, podstatou kritiky. Představte si to v běžném životě: pokud se rozhodnete, že prodejce, který Vám chce prodat auto, je naprosto neschopný, nebudete jej kritizovat. Jednoduše půjdete jinam. Pouze pokud máte v úmyslu se sem vrátit a doufáte, že příští zkušenost bude lepší, potom budete investovat čas a energii na to, abyste upozornili na to, co si přejete zlepšit. Jinými slovy, když kritizujete, říkáte vlastně: „Já se k vám vrátím.“ To je dobrá zpráva pro prodejce, který tím současně zdarma získává konzultaci o tom, jak zlepšit svůj výkon.

Jako generální ředitel a akcionář nebývám často kritizován. Koneckonců, rozhoduji o mnoha lidech, jejich platech, prémiích, povýšení nebo o tom, zda s námi vůbec budou pracovat dál. Jinými slovy, lidé se bojí. Když se setkávám se zákazníky, což dělám často (ale nikoliv dostatečně často), jsou také slušní a vyhýbají se otevřené kritice, i kdyby jenom proto, aby „chránili“ mé kolegy, kteří odvedli samotnou práci.

To všechno je škoda. Slyším kritiku rád? Ne. Nicméně vím, že naslouchání kritice je něco jako návštěva u zubaře: vůbec to není příjemné, ale pokud k zubaři nechodíte, tak to nakonec bude horší. U těch několika lidí, kteří mne v mé firmě opravdu KRITIZUJÍ, mám jistotu, že mi věří, chtějí ve firmě zůstat a mají zájem zlepšit můj výkon, a tím i výkon celé firmy. Proto vím, že těmto lidem mohu naprosto důvěřovat.

Toto je tedy můj vzkaz pro vás: když vás lidé kritizují - a především lidé, kteří jsou Vám podřízeni - tak tuto kritiku vítejte. Ptejte se, co mají na mysli, a uvidíte, že v ní najdete alespoň jednu moudrost, která vám dá příležitost ke zlepšení. A mějte na paměti ještě jednu věc: kritizovat šéfa chce odvahu. Lidé to nedělají rychle nebo lehce. Takže to, co vám říkají, je asi nejenom pravda, ale možná i pouhá špička ledovce.     

Maarten van Leeuwen
Generální ředitel Alvey Group

Chcete-li reagovat na tento článek, pošlete nám e-mail na adresu club@alvey.be.

 

zpět

Kritizovali byste někdy svého šéfa? (Pochopitelně do očí!)

Kritizovali byste někdy svého šéfa? (Pochopitelně do očí!)
 

Certifikace

Kontakt

  • Ústředna +420 519 430 272
    Obchod +420 725 387 729
    Servis +420 519 430 068