Pokud jde o kvalitu, neděláme kompromisy
Marek Výrobní ředitel

Kam si dáváte své palubní zavazadlo?

Kam si dáváte své palubní zavazadlo?

 

2015/06: Čas cestování

Maarten van Leeuwen

Blíží se doba dovolených a brzy si bude velká část z nás užívat potěšení z cestování letadlem. Nabízím Vám své postřehy, z nichž žádný není míněn vážně.

Tak zaprvé na letiště jezdím hodně brzy. Doma ani v kanceláři nemívám na programu nic, co bych mohl udělat v poslední hodině, a na čem bych nemohl pracovat na letišti. Mám osobní zkušenost, že pokud mám málo času, semafory mají tendenci ukazovat červenou, přede mnou se v hojném počtu začnou vyskytovat iritující pomalí lidé a traktory, dopravní zácpa je v místech, kde by měla být doprava plynulá a najít parkovací místo je umění. Když mám však času dost, tak se zdá, že je všechno přesně naopak.

Příruční zavazadlo – ano či ne? Já osobně si s sebou do kabiny letadla beru jen naprosté minimum věcí. Nejen proto, že zde není žádné místo, protože se zdá, že všichni ostatní cestující si nesou veškerý svůj nepostradatelný osobní majetek, jako by měli přijít Rusové, ale také protože musíte tyhle všechny krámy s sebou tahat po celém letišti. Což může být pěkně dlouhá cesta, jak vědí všichni návštěvníci bruselského letiště. Na dovolené není doba, o kterou člověk čeká na své zavazadlo déle, důležitá – je to dobrá příležitost vzpomenout si, že jste na dovolené. Na letištích jako je Vídeň  nebo Amsterdam pravděpodobně vaše zavazadlo stejně přijede v okamžiku nebo krátce potom, kdy si je přijdete vyzvednout. Pochopitelně existují výjimky. Jednou jsem v Římě čekal na zavazadlo déle, než trval celý můj let na toto letiště. Brusel je také nepříjemný. Mají tam velice aktivní odbory, které jako mnoho jiných odborů, rádi stávkují.

Nestěžujme si na letišti na bezpečnostní kontroly. Samozřejmě je to věc, která nás štve ze všech věcí na letišti nejvíc, ale je to nutné zlo. Raději si všimněte, jak je dnes moderní dostávat se k nástupu do letadel jedině PŘES obchody. A také se podívejte, kde jsou umístěny toalety. Co nejdále od míst, kudy máte procházet nebo kde vystupujete z eskalátorů. Povšimněte si také, jak je uvnitř vyladěna teplota pro tisíce lidí, kteří zde pracují a nenosí kabáty a nikoliv pro miliony lidí, kteří jsou jedinými zákazníky a kteří nosí kabát, když je venku zima. Nakonec se podívejte po elektrických zásuvkách, kam můžete napíchnout nabíječku. Ano, já vím, žádné tady nejsou a ty, které tu jsou, se nacházejí na nejméně vhodném místě, kde je kupříkladu maximální šance, že Vám nějaký jiný cestující stoupne na váš úplně nový MacBook Air.

Po nástupu do letadla to většina lidí dělá špatně. Umístí své věci do prostoru nad svojí hlavou. To ale není chytré. Tak zaprvé, pokud dáte své věci nad svoji hlavu, ano, máte je k sobě fyzicky úplně nejblíže, jak to jde.  Ale ne, nevidíte, co se s nimi děje. Pokud jsou tam nějaké cennosti, mohou být ukradeny a to především na dlouhých zaoceánských letech, při kterých budete spát. Za druhé, lidé utíkající před Rusy pravděpodobně umístí těžké tašky na čokoládové bonboniéry, které jste zrovna koupili. Za třetí, když při příletu vstanete ze svého sedadla, všimnete si, že Váš zrak míří na opačnou stranu uličky. A to proto, že celé vaše tělo směřuje tím směrem. Je velmi správně připraveno vzít všechno z protější strany uličky, kdežto k tomu, abyste si vzali něco z vaší vlastní strany, se musíte otočit. Což může, ale také nemusí být jednoduché, protože se na vás mačká 200 lidí, kteří jsou nedočkaví úplně stejně jako vy, aby se dostali ven, a kteří mají v rukách a na ramenou tisíce tašek, drobností, kabátů a jiných věcí.  

Nikdy samozřejmě nedělejte tu chybu, že byste dali cokoliv za sebe (směrem dál do letadla) od místa, kde sedíte. Jednou jsem tuto chybu udělal. V tom okamžiku, kdy letadlo zastaví, vám těch zmíněných 200 lidí se svými zavazadly zablokuje všechny cesty uvnitř letadla. Na vyzvednutí svých zavazadel si budete muset počkat, dokud nebudou úplně všichni pryč.                                

Cestování letadlem je iritující z mnoha důvodů. Někdy si myslím, že letiště a aerolinky dělají vše pro to, aby si z nás dělali legraci. Pochopitelně to všechno začíná u odbavení, které musíte udělat sami. A to dvakrát. Jednou na jakémsi stroji, kam musíte zadat číslo své letenky. Toto číslo je vytištěno nejmenším možným písmem, které lze použít. Před pár tisíci lety někdo vymyslel geniální myšlenku, že u dlouhého čísla budeme vynechávat jedno místo, psát tečky nebo čárky za každou třetí číslicí. Tím pádem ho můžete přečíst. Tato novinka ovšem doposud nedorazila do leteckého průmyslu, takže teď musíte luštit nekonečné číslo, které nemá žádný smysl, a vyťukávat ho do dotykového panelu, který s vámi nekomunikuje, a kde se číslice objeví až poté, co ji stisknete podruhé, když už si začínáte myslet, že se poprvé vaše volba nezaznamenala.                         

Jakmile jednou překonáte tuto překážku, hned Vás zastaví nějaká žena, a chce vědět, zda jste udělali to, čím jste právě prošli. Potom vám dovolí projít, abyste si postáli již potřetí ve frontě, kde, když budete mít štěstí, bude nějaká lidská bytost, která převezme vaše zavazadlo. Pokud tam nebude, udělá to stroj. Až budete  příště cestovat s aerolinkami SN Brussels, schválně počítejte, kolik jejich zaměstnanců jen postává a baví se spolu a zjevně nic nedělají, zatímco dlouhé fronty nešťastných cestujících letících s SN Brussels se probíjejí jednotlivými kroky, které jsem právě popsal.                

Uvnitř letadla vám ženský hlas vypráví ve čtyřech jazycích - jimž všem rozumíte – že letadlo směřuje do města, kam míříte. Což je informace nadbytečná. Bylo by mnohem zajímavější, kdyby řekla něco ve smyslu: „Vážení cestující, možná, že si myslíte, že poletíme do Říma (například), ale tak tomu rozhodně není. Dneska se pilot rozhodl  pro Barcelonu“.

Potom do toho vstoupí pilot a vysvětluje něco hlasitě, jasně a dlouze v jazyce, kterému nerozumíte. Načež přejde do angličtiny, v níž jen krátce zašeptá něco, co z poloviny nezachytíte. Hlavní ale je, že se po všem popsaných útrapách můžete posadit, uvolnit a vzpomenout si, že jste na dovolené. 

Maarten van Leeuwen
Group Managing Director

Chcete-li reagovat na tento článek, pošlete nám e-mail na adresu club@alvey.be.

 

Kam si dáváte své palubní zavazadlo?

Kam si dáváte své palubní zavazadlo?

 

Certifikace

Kontakt

  • Ústředna +420 519 430 272
    Obchod +420 725 387 729
    Servis +420 519 430 068