+420 519 430 272

U nás jsou lidé vždy na prvním místě
Oldřich Elektromechanik

Můžeme zlepšit svět tím, že změníme své nákupní zvyklosti?

Můžeme zlepšit svět tím, že změníme své nákupní zvyklosti?

 

2015/08: Akce, sleva, výprodej

Maarten van Leeuwen

Strávili jsme několik dní v okolí Nordhausenu. Většina supermarketů zde byla tvrdě diskontního typu, kam jsem už řadu let nevkročil. Tak jsme šli raději do obchodu, kde nabízejí slevy "měkčího" typu. A byli jsme v šoku. Víno za 1,59 či 1,89 eur, průměr hluboko pod 3 eura. Jak může někdo vyrobit kvalitní výrobek za tak nízkou cenu? Koupili jsme to nejdražší za 8,59 eur – a mělo na sobě ochranu proti krádeži.

Když jsem pracoval pro potravinářskou společnost Dole Food, měli jsme ještě na Havaji konzervárenský závod na ananas. Konzervace ovoce je náročná na pracovní sílu a náklady na jednu plechovku byly 3 krát vyšší, než u podobného výrobku z Filipín. Navzdory snahám o zachování závodu na Havaji jej firma nakonec byla nucena zavřít. Tehdy jsem se setkal s jednou vysoce postavenou odborářkou. Bylo to na svatebním večírku (nikoliv mém) a zapředli jsme spolu rozhovor. "Pracujete pro velmi zlou americkou společnost. Zavírá továrny na Západě a nové otevírá na Dálném východě, kde vykořisťuje lidi." Tak jsem se jí zeptal "Pokud natrefíte v obchodě na dvě stejné plechovky ananasu, jednu za 0,99 a jednu za 4,99, kterou z nich si koupíte?" "No samozřejmě tu za 0,99", odpověděla nepřekvapivě. "Tak KDO tady vlastně zavřel továrnu, vy nebo já?", zeptal jsem se. Kupodivu můj argument vůbec nepochopila. V jejích očích neexistoval žádný vztah mezi vlastními nákupními návyky a akcemi velkých zlých nadnárodních společností.

Problémem ovšem je, že takový vztah existuje.

Dlouho jsem si myslel, že síla maloobchodu je do značné míry nedoceněná a utajená záležitost, které svět čelí. Pokud absolvujete jedno prodejní jednání s velkým maloobchodním prodejcem, rychle vám dojde proč. 

Nicméně teď už vím, že tomu tak není. I přes zdánlivou moc maloobchodních řetězců - dokonce i globální značky, jako je Coca Cola, u nich tvoří typicky jen malé zlomky obratu - věřím, že jsou i oni spíše než cokoliv jiného obětí spotřebitelského chování. Pokud bychom se všichni vydali do diskontních obchodů za absolutně nejnižší cenou, co mohou dělat?

Zde je tedy problém. A současně i otázka. Proč chceme všechno, co kupujeme, za absolutně nejnižší cenu? Samozřejmě, že někteří z nás jsou na tom špatně a nemohou si dovolit nic jiného, protože jejich příjem je omezený. Ale soudě podle vozidel na parkovištích kolem diskontních supermarketů se to nezdá být nejčastějším důvodem.

Jde o složitou otázku. Samozřejmě, nechceme se nechat okrádat a nechceme platit zbytečně. Ale jak daleko v tom chceme zajít? Řekněme, že si chci koupit kolo, to nejlepší. Jak se zachovám, když se na něj půjdu nejdříve podívat do obchodu, možná se na něm dokonce i na zkoušku projedu, a pak ho koupím přes internet o 200 eur levněji? Majitel obchodu mě neokrádá, a ani není neefektivní. Účtuje mi 200 eur za službu, za to, že si kolo mohu osahat a vyzkoušet. Je zřejmé, že mé chování povede k tomu, že tento člověk časem zkrachuje.

Osobně jsem se nikdy nesnažil nakupovat co nejlevněji, ani když jsem byl student s omezenými prostředky. Proč bych měl? 

Když něco kupuji - cokoliv – tak samozřejmě sleduji cenu. Ale mám za to, že tu jde o mnohem víc. Roli zde hraje citový vztah a respekt. Respekt vůči druhým, respekt vůči zemědělcům a vůči zvířatům. Nejím maso, ale často jej kupuji pro svého partnera a pro hosty. Vždycky se ujistím, že kupuji maso ze zvířete, které mělo šťastný, nikoliv mizerný život. Jak může maso zvířete, které prožilo hrozný život v zoufalých podmínkách, někoho učinit zdravým a šťastným? Není lepší zaplatit o pár eur víc, nebo koupit menší kousek? Stejně máme všichni nadváhu a většina z nás - včetně mě - jí zbytečně moc.

Věřím, že musíme ve světě a v životě najít lepší rovnováhu. Musíme vnímat, že to, co kupujeme a jíme, je darem přírody. Živíme sami sebe i lidi kolem nás. Akt nákupu nějakého zdravého produktu je aktem lásky. Lásky k sobě i k druhým. Na této lásce se nutně musí podílet všichni lidé, zúčastnění na výrobě a dodání takového výrobku až k vám.

Menší iniciativy, jako jsou Max Havelaar a Oxfam, už tu jsou. Pomáhají zajistit placení spravedlivých cen za banány a kávu, obvykle ve slušné nebo dobré kvalitě. Díky internetu už nemáme výmluvu, že "nevíme, odkud věci pochází". Víme. Pokud budeme na základě těchto informací všichni jednat, problémy, jako jsou utrpení zvířat, znečištění dusičnany nebo programy pomoci rozvojovým zemím, se mohou výrazně zmenšit.

Příčinou řady problémů v tomto světě nejsou nadnárodní společnosti, ani maloobchodní odvětví, ani nějaký skrytý komplot. Je to naše chování. 

Maarten van Leeuwen
Group Managing Director

Chcete-li reagovat na tento článek, pošlete nám e-mail na adresu club@alvey.be.

 

Můžeme zlepšit svět tím, že změníme své nákupní zvyklosti?

Můžeme zlepšit svět tím, že změníme své nákupní zvyklosti?

 

Certifikace

Kontakt

  • Ústředna +420 519 430 272
    Obchod +420 725 387 729
    Servis +420 519 430 068