+420 519 430 272

U nás jsou lidé vždy na prvním místě
Oldřich Elektromechanik

„Podvádí“ tak či onak s hodnotami emisí a spotřeby celý automobilový průmysl?

„Podvádí“ tak či onak s hodnotami emisí a spotřeby celý automobilový průmysl?

 

Měsíční úvodník

Vítejte v Klubu Alvey! Na místě, kde s vámi chceme sdílet myšlenky a nápady a dokonce vás i pobavit. Prozkoumejte všechny stránky a jsme si jisti, že zde najdete užitečné a zajímavé informace, jak pro práci, tak pro volný čas. Doufáme, že se vám Klub Alvey bude líbit a podělíte se s námi o svůj názor.

2015/10: Podvádění s emisemi

Maarten van Leeuwen

Jsou toho plné zprávy a případ se zdá být nad slunce jasný: Volkswagen podváděl s emisemi v USA, a možná i jinde. Potenciálně se to může týkat i dalších značek skupiny – Audi, Škody a Seatu. Generální ředitel o celé záležitosti nevěděl, ale rozhodl se rezignovat.

Při hlubším zamyšlení ale tato kauza vyvolává více otázek než odpovědí. Čím více o tom člověk přemýšlí, tím neskutečnější se vše zdá.

Za prvé, Volkswagen měl u emisí docela dobré výsledky – pravděpodobně DÍKY podvodnému softwaru – ale ne nijak dramaticky. Nemůžeme tvrdit, že by motory Volkswagenu porážely konkurenci řádově 40krát.  Nicméně ve zprávách se tvrdí, že emise určitých částic se bez tohoto softwaru pohybují přibližně 40krát výše, než jsou zákonné limity v USA. Tento fakt by dále mohl znamenat dvě věci: buď Volkswagen vyrábí pozoruhodně špatné motory, nebo... mají ostatní výrobci velmi podobné emise, ale ty nejsou také detekovány, ať už jsou důvody jakékoliv. Netvrdím, že ostatní také podvádějí, pouze předkládám otázku k posouzení.

Druhou věcí je, o jak velké podvádění vlastně šlo?  Mnozí z nás vědí, že údaje jako spotřeba či emise bývají z velké části pouze teoretické. Má vaše auto průměrnou spotřebu, která odpovídá slibovaným hodnotám z katalogu? Nebo také patříte mezi řidiče, kterým se zdá, že měli tu smůlu a dostali model auta, který si bere paliva (značně) více? Víme také, že rozdíl mezi teoretickou a skutečnou spotřebou mají na svědomí různá konstrukční rozhodnutí, jako například hodně dlouhý nejvyšší převodový stupeň. Toto řešení má za následek snížení teoretické spotřeby, přičemž ale reálné hodnoty stoupnou, protože řidič musí mnohem častěji podřazovat. Jednou jsem jel dlouhou cestu Škodou Superb 1.6 Diesel a o něco později tu samou vzdálenost naší vlastní Škodou 2.0 Diesel. Výsledek? Minimálně o deset % větší spotřeba u motoru s MENŠÍM objemem, zatímco teoreticky by to mělo být přesně naopak. Z toho zdá se vyplývá, že v automobilovém průmyslu mají konstruktéři za cíl snižovat emise a spotřebu při teoretických podmínkách. Pokud je to tak, nechápu, o kolik závažnější podvádění představuje odhalená kauza ve srovnání s tím, co se běžně odehrává již mnoho let a za co nesou vlády a úřady mnohem větší odpovědnost, než automobilový průmysl.

Třetí aspekt případu mne zaráží nejvíce. POKUD šlo opravdu o podvod, jak se někdo mohl odvážit jít do takového neskutečného rizika? Těžko uvěřit, že o tomto tajemství vědělo jen pár lidí. Způsob, jakým tento software “funguje”, musel být ve skutečnosti známý stovkám osob uvnitř koncernu Volkswagen, pokud ne více. Jak si jen mohl nějaký ředitel myslet, že taková věc projde? Muselo být přece jasné, že stovky zaměstnanců vědí o něčem, co bude stát firmu miliardy, pokud to vyjde najevo. Stačí jediný nespokojený zaměstnanec a tajemství může být prozrazeno.

Poslední otázkou je, kolik toho Winterkorn o celé záležitosti věděl. To se ale pravděpodobně nikdy nedozvíme. Na jednu stranu je určitě možné, že nic nevěděl. Sám řídím společnost s 250 zaměstnanci – což je pouhý trpaslík ve srovnání s obřím Volkswagenem – a denně “objevuji” různé věci uvnitř firmy. A ne všechny objevené věci se mi líbí nebo s nimi souhlasím. Navíc nemám tušení, o kolika dalších věcech vůbec nevím, protože jsem je ještě neobjevil a možná nikdy neobjevím. Takže z tohoto úhlu pohledu opravdu věřím, že je možné, aby o tom nevěděl. Na druhou stranu bych se domníval, že záležitosti jako emise a spotřeba mají v tomto průmyslovém odvětví tak zásadní důležitost, že se dostanou k diskuzi na úrovni představenstva docela často. Odhaduji, že pravda již navždy zůstane neobjasněná.

Když si vše nakonec shrneme, je příliš snadné ukázat prstem pouze na Volkswagen samotný. Úřady a regulační orgány by si měly také nahlédnout do svědomí a zamyslet se, jak a kam dovedly celý automobilový průmysl. Do této situace jsme se dostali díky stavu celé společnosti, ne kvůli jednání jedné – ikdyž nesporně obrovské – firmy. Teď to nicméně vypadá, že cenu za to zaplatí Volkswagen.  Což nemusí být zrovna fér.

Maarten van Leeuwen
Group Managing Director

Chcete-li reagovat na tento článek, pošlete nám e-mail na adresu club@alvey.be.

 

Předchozí články

    „Podvádí“ tak či onak s hodnotami emisí a spotřeby celý automobilový průmysl?

    „Podvádí“ tak či onak s hodnotami emisí a spotřeby celý automobilový průmysl?

     

    Certifikace

    Kontakt

    • Ústředna +420 519 430 272
      Obchod +420 725 387 729
      Servis +420 519 430 068