Pokud jde o kvalitu, neděláme kompromisy
Marek Výrobní ředitel

Jsou lidské vztahy důležité pro obchod?

Jsou mezilidské vztahy pro obchod důležité?

 

Měsíční úvodník

Vítejte v Klubu Alvey! Na místě, kde s vámi chceme sdílet myšlenky a nápady a dokonce vás i pobavit. Prozkoumejte všechny stránky a jsme si jisti, že zde najdete užitečné a zajímavé informace, jak pro práci, tak pro volný čas. Doufáme, že se vám Klub Alvey bude líbit a podělíte se s námi o svůj názor.

2016/01: Něco pozitivního

Maarten van LeeuwenKaždý měsíc píši úvodník. (Ano, opravdu jej píši já sám, naše malá společnost si nemůže dovolit najatého autora). Nedělám to proto, že bych měl psaní obzvláště rád, nebo proto, že bych si přál stát se slavným. To by ani nešlo, protože počet čtenářů se stabilně pohybuje ve stovkách, ne v tisících, jak by měl.

Ne. Píši tyto úvodníky, protože je po mně chce náš ředitel marketingu. Říká, že „je to dobré pro image společnosti“. Trvá na tom.

Nejenže mi říká, abych je psal – dokonce mi vybírá na jaké téma či o čem bych měl psát. Tolik ohledně mé svobody výkonného ředitele. Tento měsíc mi bylo doporučeno, abych napsal „něco pozitivního“. Minulý měsíc byl tématem terorismus, což není nic hezkého, takže tento měsíc s nadcházející změnou roku by se hodilo něco příjemnějšího.

Jenže psát o něčem pozitivním není tak snadné. A to ze dvou důvodů. Zaprvé: musím myslet na něco pozitivního. Za druhé: pozitivní věci jsou nudné. Zeptejte se někoho na jeho nové auto. Pokud je odpověď: „Je perfektní“, slibuji vám, že konverzace skončí. Pokud ale na druhou stranu bude odpověď například ve smyslu: „ No, je to opravdu hrůza“, hádejte, co se stane. Vaše reakce bude: „NE?! Opravdu? Povídej mi o tom!“ A můžete si užít následující půl hodinu v živé diskuzi. 

Člověk je ve své podstatě zvědavý tvor a obzvláště jej zajímají nehody. Jaksi samozřejmě se podíváme například na dopravní zácpu v OPAČNÉM směru dálnice. Je to proto, že prahneme vidět krev? A je to přirozené?

Přirozené to zcela jistě není. Pokud navštívíte přírodní park Masai Mara v Keni, můžete se snadno přesvědčit, že každá gazela Thomsonova poběží jako ďas při sebemenším náznaku nebezpečí. A že skutečně poslední věc, která jí běží hlavou, je zastavit se a pozorovat, jak jinou gazelu žere lev. Nepotřebujete ani cestovat tak daleko: krávy jsou velmi zvědavá zvířata, ale i ony hromadně  oddupou pryč, pokud je na obzoru nebezpečí, nebo pokud jim zdánlivě hrozí.

Věřím, že lidé nejsou posedlí krví, ale přežitím. Přejeme si vidět „co se stalo“, ve snaze předejít tomu, aby se to stalo nám. To je důvod, proč chceme vidět nehody. Ne, abychom viděli výsledek, ale abychom zhodnotili, zda můžeme stanovit příčinu. 

Existuje však jiný aspekt lidské povahy, který je krásný a zároveň pravděpodobně v přírodě unikátní: naše schopnost vytvářet si pouta s jinými lidmi. Někdo si myslí, že tato pouta se omezují jen na naše soukromé životy a že se nevyskytují nebo by se neměla vyskytovat v podnikání. Já tomu nevěřím. U firem musí nutně existovat objektivní důvody, proč spolu mají dělat byznys. To ale podle mne nijak nebrání potřebě mít mezi sebou také dobré mezilidské vztahy. Opravdu nevěřím, že takové vztahy jsou škodlivé, samozřejmě za předpokladu, že se dodržují pravidla obchodní etiky. Což, podle mých zkušeností, ve většině případů platí. 

V podnikání fungují mezilidské vztahy v mnoha ohledech jako mazivo u motoru – s ním běží vše hladce a bez námahy, bez něj však věci drhnou. Z mého pohledu nemůžeme říci, že firmy dělají byznys s firmami. Ani to, že lidé dělají byznys s lidmi. Je to obojí: firmy obchodují s firmami A současně a na vyšší úrovni lidé obchodují s lidmi. Nemyslím si, že počítače tuto situaci v dohledné budoucnosti změní nebo nahradí.

Maarten van Leeuwen
Group Managing Director

Chcete-li reagovat na tento článek, pošlete nám e-mail na adresu club@alvey.be.

 

Předchozí články

    Jsou lidské vztahy důležité pro obchod?

    Jsou mezilidské vztahy pro obchod důležité?

     

    Certifikace

    Kontakt

    • Ústředna +420 519 430 272
      Obchod +420 725 387 729
      Servis +420 519 430 068